Integracja sensoryczna jest terapeutyczną lub/i profilaktyczną metodą pracy z dziećmi. Wspiera i kształtuje prawidłowy rozwój zmysłów, wpływając na dobre samopoczucie dziecka, jego zachowanie, uczenie się i zdobywanie nowych umiejętności.
Teoria Integracji Sensorycznej bazuje na neuroplastyczności mózgu. Co to oznacza? Otóż tkanka nerwowa, z której zbudowany jest mózg ma zdolność do tworzenia nowych połączeń, zmienności, samonaprawy oraz uczenia się. W uproszczeniu, dzięki neuroplastyczności przy odpowiedniej stymulacji układu nerwowego jesteśmy w stanie wypracować nowe, adekwatne do sytuacji, reakcje adaptacyjne czyli nauczyć mózg właściwego zarządzania bodźcami, które docierają do naszego organizmu i właściwej reakcji na te bodźce. I na tym właśnie polega Terapia SI.
Najczęstsze objawy zaburzeń integracji sensorycznej:
Przykłady kilku zabaw i ćwiczeń rozwijające zmysły:
Piasek kinetyczny, pucholina, piaskolina - Wszystkie te masy mają mnóstwo zalet... usprawniają małe raczki, działają antystresowo.
Przykładowa masa Potrzebujemy:
4 szklanki mąki kukurydzianej
1 szklanka oliwki kosmetycznej
barwniki spożywcze do zabarwienia masy (opcjonalnie)
Wystarczy zabarwić ryż za pomocą bibuły czy też barwnika spożywczego a bawić się nim można na kilka sposobów... można tworzyć kolorowe obrazki, pisać literki i cyferki po ryżu, można stworzyć ryżowe pudełko sensoryczne.
Delikatnie zawijamy dziecko w koc, turlamy nim po podłodze. Odwijamy dziecko z koca i powtarzamy ćwiczenie.
Dajemy dziecku do powąchania dowolne przygotowane przez nas zapach, a następnie rozmawiamy o skojarzeniach z danym zapachem.
Na stole rozkładamy kilka różnych przedmiotów, dajemy dziecku czas, żeby je zapamiętało. Następnie dziecko odwraca się, a rodzic chowa jedną rzecz. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, czego brakuje
Przygotowujemy pojemniczki, butelki, pudełka po jogurcie oraz różny materiał wydający ciekawy dźwięk np. kamienie, ryż, kaszę, piasek, guziki. Wsypujemy materiał do pojemników- owijamy szczelnie folią i zakładamy gumkę recepturkę. Rodzić gra na jednej grzechotce, a dziecko próbuje odwzorować usłyszany dźwięk.
Przygotowujemy na talerzykach jedzenie o różnych smakach: kwaśnie, słodkie, słone i gorzkie. Dziecko ma związane oczy i próbuje go po kolei. Po każdej degustacji określa smak tego, co zjadł
11-001 Dywity
ul. Jana Pawła II 6