Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Reset
Reset

Kącik dla rodziców- integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna jest terapeutyczną lub/i profilaktyczną metodą pracy z dziećmi. Wspiera i kształtuje prawidłowy rozwój zmysłów, wpływając na dobre samopoczucie dziecka, jego zachowanie, uczenie się i zdobywanie nowych umiejętności.

 

Teoria Integracji Sensorycznej bazuje na neuroplastyczności mózgu. Co to oznacza? Otóż tkanka nerwowa, z której zbudowany jest mózg ma zdolność do tworzenia nowych połączeń, zmienności, samonaprawy oraz uczenia się. W uproszczeniu, dzięki neuroplastyczności przy odpowiedniej stymulacji układu nerwowego jesteśmy w stanie wypracować nowe, adekwatne do sytuacji, reakcje adaptacyjne czyli nauczyć mózg właściwego zarządzania bodźcami, które docierają do naszego organizmu i właściwej reakcji na te bodźce. I na tym właśnie polega Terapia SI. 

 

Najczęstsze objawy zaburzeń integracji sensorycznej:

  1. NADWRAŻLIWOŚĆ NA DOTYK. Dziecko odczuwa dotyk jako bardzo silny, drażni je nawet lekkie chuchnięcie.
    Kąpiel, nakładanie ubrań, drapiąca metka potrafią być dla niego nie do zniesienia.
  2. NIEWRAŻLIWOŚĆ NA DOTYK. Dziecko może być też niewrażliwe na dotyk i ciągle poszukiwać bardzo silnych wrażeń: rzucać się na podłogę, zderzać z kolegami itd. Może też nie odczuwać zimna, gorąca i wilgoci.
  3. NADWRAŻLIWOŚĆ SŁUCHOWA.Tak, jak dziecko może zbyt silnie reagować na dotyk, tak bodźce słuchowe mogą być dla niego trudne do zniesienia, np. gwizd, huk pękającego balonu.
  4. NIECHĘĆ DO HUŚTAWKI.Zaburzenia w układzie przedsionkowym dziecka powodują zaburzenia równowagi. To dlatego nawet widok huśtających się dzieci jest dla niego trudny do zniesienia. Nie ma mowy, aby takie dziecko samo usiadło na huśtawce i zaczęło się bujać.
  5. ZABURZENIA RÓWNOWAGI. Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej może być bardzo niezdarne, nie trafiać w drzwi, źle szacować odległość, potykać się o własne nogi. Zachowuje się tak, jakby nie czuło swojego ciała.
  6. KŁOPOTY Z PORUSZANIEM SIĘ. Dzieci z SI mogą zacząć chodzić później niż ich rówieśnicy. Kiedy się nauczą, bywa, że są niezdarne, mało sprawne manualnie.
  7. POSZUKIWANIE SILNYCH WRAŻEŃ.Dziecko może tez poszukiwać silnych wrażeń, żeby się w ten sposób „dostymulować”. Wtedy non-stop będzie chciało kręcić się na karuzeli, huśtać na huśtawce, tarzać rzucać, skakać,uderzać itd.
  8. TRUDNOŚCI Z MÓWIENIEM.Dziecko może mieć problem z płynnością mowy, wymawianiem niektórych głosek lub poprawnym budowaniem zdań.
  9. UNIKANIE BLISKOŚCI.Dziecko jest nieposłuszne, ucieka, unika dorosłych, nie chce się przytulać.

 

Przykłady kilku zabaw i ćwiczeń rozwijające zmysły:

 

  • Piaskowe zabawy

 Piasek kinetyczny, pucholina, piaskolina - Wszystkie te masy mają mnóstwo zalet... usprawniają małe raczki, działają antystresowo.

Przykładowa masa Potrzebujemy:

4 szklanki mąki kukurydzianej

1 szklanka oliwki kosmetycznej

barwniki spożywcze do zabarwienia masy (opcjonalnie)

 

  • Zabawy ryżowe

 Wystarczy zabarwić ryż za pomocą bibuły czy też barwnika spożywczego a bawić się nim można na kilka sposobów... można tworzyć kolorowe obrazki, pisać literki i cyferki po ryżu, można stworzyć ryżowe pudełko sensoryczne.

 

  • Naleśnik

Delikatnie zawijamy dziecko w koc, turlamy nim po podłodze. Odwijamy dziecko z koca i powtarzamy ćwiczenie.

 

  • Skojarzenia

Dajemy dziecku do powąchania dowolne przygotowane przez nas zapach, a następnie rozmawiamy o skojarzeniach z danym zapachem.

 

  • Czego brakuje?

Na stole rozkładamy kilka różnych przedmiotów, dajemy dziecku czas, żeby je zapamiętało. Następnie dziecko odwraca się, a rodzic chowa jedną rzecz. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, czego brakuje

 

  • Grzechotki

Przygotowujemy pojemniczki, butelki, pudełka po jogurcie oraz różny materiał wydający ciekawy dźwięk np. kamienie, ryż, kaszę, piasek, guziki. Wsypujemy materiał do pojemników- owijamy szczelnie folią i zakładamy gumkę recepturkę. Rodzić gra na jednej grzechotce, a dziecko próbuje odwzorować usłyszany dźwięk.

 

  • Różne smaki

Przygotowujemy na talerzykach jedzenie o różnych smakach: kwaśnie, słodkie, słone i gorzkie. Dziecko ma związane oczy i próbuje go po kolei. Po każdej degustacji określa smak tego, co zjadł

Data dodania: 2024-01-30 22:21:03
Data edycji: 2024-01-30 22:22:59
Ilość wyświetleń: 56

Kalendarz

Grupy

Zobacz co słychać w naszych grupach przedszkolnych
Czytaj więcej
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej