Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Reset
Reset

Zabawy muzyczne lub muzyczno - ruchowe realizowane w przedszkolu

 

ZABAWY MUZYCZNE LUB MUZYCZNO-RUCHOWE REALIZOWANE W PRZEDSZKOLU

 

  • ĆWICZENIA RYTMICZNE - ćwiczenia ruchowe przy muzyce, rytmiczne- (dzieci wspólnie odtwarzają rytm podany przez prowadzącego), rytmizowanie słów, zdań, muzykowanie efektami dżwiękonaśladowczymi, zwracanie uwagi dzieci na rytmiczne odgłosy najbliższego otoczenia
  • ĆWICZENIA INHIBICYJNO-INCYTACYJNE - wykonanie konkretnego ruchu, czynności, gestu lub miny w momencie umownego sygnału, reagowanie ruchem na zmiany muzyczne: wysoko-nisko, szybko-wolno, cicho-głośno, delikatnie-o
  • ĆWICZENIA PORZĄDKOWE - samodzielne odnajdywanie miejsca nieopodal grającego instrumentu, przyjmowanie prawidłowej pozycji na siedząco, na stojąco, ustawianie się i poruszanie w grupie: w kole wiązanym, jedno za drugim, w parach;
  • ĆWICZENIA DUŻEJ MOTORYKI - nazywanie części ciała, odnajdywanie nazywanych części ciała u drugiego dziecka, chodzenie na palcach, na piętach, na czworakach, tyłem, czołganie się,
  • ZABAWY TEMATYCZNE - zabawy oparte o teksty piosenek, zabawy na bazie odtwarzania ról,
  • MUZYKOWANIE ELEMENTAMI DŹWIĘKONAŚLADOWCZYMI – wydobywanie dźwięków przy pomocy przedmiotów najbliższego otoczenia; rytmiczne stukanie o podłogę, wydobywanie dźwięków za pomocą worków foliowych, papieru lub gazet;
  • GESTODŹWIĘKI - wykonywanie odgłosów klaskania, klepania, pocierania, pstrykania, tupania; używanie tych dźwięków do ćwiczeń, zabaw, tańców, oraz ilustrowania piosenek;
  • GRA NA INSTRUMENTACH PERKUSYJNYCH - nazywanie instrumentów, uczenie prawidłowego używania, trzymania, właściwej gry; jako akompaniament śpiewanych piosenek, w trakcie zabaw muzycznych i aktywnego słuchania muzyki,
  • GRA NA DZWONKACH CHROMATYCZNYCH- eksperymentowanie z dźwiękami o różnych tonach, kształtowanie pojęć wysoko-nisko, dobierają dzwonki w pary
  • GRA NA DZWONKACH NACISKANYCH- naciskają dzwonki, eksperymentują z dźwiękiem, grają i śpiewają gamę C-dur, z pomocą nauczyciela grają proste melodie znanych piosenek
  • ŚPIEWANIE - śpiewanie piosenek indywidualnie, w małych grupkach, zespołowo, przedstawianie gestem i ruchem tekstu piosenki, słuchanie piosenek śpiewanych przez prowadzącego
  • UWRAŻLIWIANIE NA DŹWIĘKI NATURY - uświadamianie dźwięków natury np. śpiewu ptaków, szumu morza, górskiego strumienia, wodospadu, szelestu liści na wietrze;
  • SŁUCHANIE MUZYKI RELAKSACYJNEJ- przyjmują wygodną pozycję ciała, która ma sprzyjać rozluźnieniu - najlepiej w pozycji leżącej; wykonywanie prostej gimnastyki przy muzyce;
  • AKTYWNE SŁUCHANIE MUZYKI - podczas słuchania utworu, w wyznaczonym przez prowadzącego momencie, dzieci grają na instrumentach perkusyjnych lub wykonują gesty

 

METODA DENNISONA - ZESTAW ĆWICZEŃ

POPRAWIAJĄCYCH SPRAWNOŚĆ UMYSŁOWĄ DZIECI

 

Dr Paul Dennison (amerykański pedagog) jest twórcą kinezjologii edukacyjnej. Jest to prosta i skuteczna metoda, wspomagająca naturalny rozwój. Podstawowym jej zadaniem jest integracja myśli i działań ,czyli idealna współpraca umysłu i ciała.

 

Ta uniwersalna metoda pozwala:

  1. Pokonywać stresy i napięcia.
  2. Komunikować się z innymi ludźmi.
  3. Przezwyciężać trudności związane z dysleksją, dysgrafią i dysortografią.

 

 Dr Dennison opracował metodę, mającą na celu zintegrowanie pracy mózgu. Jak wiemy mózg jest narządem symetrycznym, a każda półkula ma inne zadania.

Prawa półkula mózgu jest odpowiedzialna  za:

  • uczucia,
  • uczenie się,
  • percepcję przestrzeni,
  • pamięć długotrwałą.

Lewa półkula mózgowa (u osób praworęcznych) odpowiada za:

  • myśli,
  • analizę,
  • widzenie szczegółów,
  • kontrolę nad słowem.

Dzięki harmonijnej współpracy obu półkul dzieci z łatwością przyswajają sobie nowa wiedzę i umiejętności. Jeśli natomiast występuje brak równowagi między pracą obu półkul, powstają wówczas  różnego rodzaju zakłócenia.

Dennison proponuje ćwiczenia, które prowadzą do integracji obu półkul mózgu, czego efektem może być np. poprawa koncentracji.

Działania kinezjologii edukacyjnej powodują dość szybkie i długotrwałe zmiany, poprzez rzeczywiste budowanie powiązań nerwowych w obrębie mózgu i ciała, dzięki czemu uczenie przebiega szybciej, efektywniej, a co istotne bezstresowo.

 Proponowane ćwiczenia zajmują niewiele czasu, są odpoczynkiem, a jednocześnie usprawniają ciało, aktywują system nerwowy, podnoszą energię.

 Ćwiczenia powinny być stosowane w ciągu dnia, możliwie jak najczęściej w sposób urozmaicony.

RUCHY NAPRZEMIENNE

  • Krzyżowanie wyprostowanych ramion przed klatką piersiową tak, aby na zmianę wyżej była ręka lewa potem prawa.
  • Dotykanie lewą dłonią prawego łokcia i odwrotnie
  • Dotykanie lewą dłonią prawego ucha i odwrotnie.
  • Dotykanie lewą dłonią prawego kolana i odwrotnie.
  • Dotykanie lewą dłonią prawej pięty i odwrotnie.

 

LENIWE ÓSEMKI DLA OCZU

Stanąć, wyciągnąć przed siebie lewą rękę, zacisnąć pięść, a kciuk skierować do góry, narysować kciukiem w powietrzu znak „położonej ósemki” wodząc oczami za ręką –głowa jest nieruchoma. Ruch zaczynamy zawsze w lewo do góry. To samo powtarzamy prawą ręką, a potem obiema jednocześnie.

 

SŁOŃ

Wyciągnąć lewą rękę w przód, grzbietem dłoni do góry, głowę położyć na ramieniu wyciągniętej ręki, nogi lekko ugięte, mały rozkrok. Rysujemy w powietrzu obszerne leniwe ósemki (ucho przyklejone do ramienia). Całe ciało prostujemy. Następnie to samo z prawą ręką.

 

KOŁYSKA

Siadamy na podłodze, ręce lekko uginamy opieramy się z tyłu utrzymując tułów podniesiony. Nogi zginamy w kolanach i podnosimy stopy do góry. Usuwamy napięcie w jednym biodrze potem w drugim, robimy nieduże ruchy nogami.

 

ROWEREK

Podnosimy ręce i głowę do góry, obejmujemy głowę dłońmi i podtrzymujemy ją. Prawym łokciem dotykamy lewego kolana, potem lewym łokciem prawego kolana, itd. Oddychamy rytmicznie.

 

Data dodania: 2023-11-11 19:08:01
Data edycji: 2023-11-26 10:41:54
Ilość wyświetleń: 140

Kalendarz

Grupy

Zobacz co słychać w naszych grupach przedszkolnych
Czytaj więcej
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej