Zabawy muzyczne lub muzyczno - ruchowe realizowane w przedszkolu
Zabawy muzyczne i muzyczno-ruchowe
Drodzy Rodzice,
w pracy z dziećmi duże znaczenie mają zabawy muzyczne oraz muzyczno–ruchowe, które stanowią nie tylko atrakcyjną formę spędzania czasu, ale przede wszystkim wspierają wszechstronny rozwój dziecka.
Zgodnie z metodyką wychowania muzycznego, zabawy te:
rozwijają poczucie rytmu, wrażliwość słuchową i koordynację ruchową,
kształtują umiejętność współdziałania w grupie,
wspierają ekspresję emocjonalną oraz naturalną potrzebę ruchu,
sprzyjają rozwojowi mowy i pamięci poprzez łączenie słów, melodii i gestu.
Podczas zajęć korzystamy z elementów metody Emila Jaques-Dalcroze’a (rytmika), która opiera się na naturalnym ruchu dziecka w odpowiedzi na muzykę, a także z metody aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss i elementów metody Carla Orffa, łączącej muzykę, śpiew, taniec i grę na prostych instrumentach.
Dzięki takim aktywnościom dzieci uczą się:
reagowania na zmianę tempa, dynamiki i nastroju muzyki,
wyrażania siebie poprzez ruch, gest i taniec,
koncentracji oraz uważnego słuchania.
Zabawy muzyczno–ruchowe wprowadzają atmosferę radości, a jednocześnie stanowią świadomie zaplanowany element procesu dydaktyczno–wychowawczego, który wspiera rozwój kompetencji społecznych, emocjonalnych i poznawczych.